Vrijheidsmonument ‘s-Gravenpolder

Herdenkings- en Vrijheidsmonument

Door de vele bijdragen van bewoners en bedrijven zijn we in staat geweest om in ’s-Gravenpolder een Herdenkings- en Vrijheidsmonument te realiseren. Wij zeggen u hiervoor uiteraard heel hartelijk dank! Hierdoor hebben we nu ook de mogelijkheid om jaarlijks op 4 mei in ’s-Gravenpolder een herdenkingsbijeenkomst te organiseren waarbij we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van alle vredesmissies nadien kunnen herdenken. Tevens kunnen we rondom het monument altijd met elkaar in gesprek gaan over het belang van leven in vrede en vrijheid wat niet vanzelfsprekend is.

Wat is de betekenis van het Herdenkings- en bevrijdingsmonument?

De vorm van het monument is een koker die smal aan de onderzijde is en breder uitloopt aan de bovenzijde.

Aan de achterzijde is er een opening. Het geheel houdt in dat je elkaar omarmt maar dat je de vrijheid hebt om in en uit te lopen.

Bovenop is er een beweegbare toorts geplaatst. Deze toorts kan in vrijheid 360 graden draaien.

Op de steun van de toorts zijn de jaartallen 40 – 45 te zien.

De toorts lijkt op een brandende fakkel waarbij gemeend wordt de herdenking aan vrijheid voor altijd brandend te houden.

Ook is er in de fakkel een vogel te zien die in alle vrijheid kan wegvliegen.

De toorts is ook het symbool en logo van het 4-5 mei Comité welke we vrijelijk kunnen gebruiken.

Voor het monument staat in het grondvlak een tekst.

Opdat wij nooit vergeten met de bevrijdingsdatum van ’s-Gravenpolder op 29 oktober 1944.

De tekst geeft aan dat wij de vrijheid die wij toen kregen herdenken en de betekenis daarvan moeten doorgeven aan volgende generaties.

Het grondvlak is opgebouwd uit twee delen.

Het donkere gedeelte is ons verleden en is de schaduw van de koker.

Het witte gedeelte is de nog blanke (ongewisse?) toekomst voor de komende generaties.

Dit monument is bedoeld om bij stil te staan en iedereen er bewust van te laten worden om oorlog en geweld zoveel mogelijk te vermijden.

Het totale geheel is minimalistisch opgezet maar wat een grote betekenis weergeeft van vrijheid.

Om deze herdenking mogelijk te maken zijn we dringend op zoek naar een 5-tal vrijwilligers die dit samen met de Dorpsraad gaan organiseren.

OPDAT WIJ NOOIT VERGETEN

Donateurs, sponsoren en vrienden gezocht

Om elk jaar op 4 mei de herdenking te kunnen organiseren zoeken wij nog donateurs, sponsoren en vrienden van het monument. Dit kan éénmalig maar u kunt ook langere tijd vriend of sponsor van het monument worden.

Met de QR-code kunt u direct uw eigen gekozen bedrag doneren.

U kunt ook zelf een bedrag overmaken op rekening van de dorpsraad NL82 RABO 0328 3094 35 met vermelding ’donatie monument’.
Wilt u meerjarig vriend en/of sponsor van het monument worden?

Mail naar info@dorpsraadsgravenpolder.nl en wij nemen contact met u op.

U mag mij ook direct benaderen op 0113-311869 of 06-57146376.

Hartelijk dank voor uw bijdrage want elke Euro telt!

Gert-Jan van Riet
Comité herdenking 4-mei Dorpsraad ’s-Gravenpolder

Download de flyer voor meer info.
Flyer voorzijde
Flyer Achterzijde